Docsity
Docsity

Prepare-se para as provas
Prepare-se para as provas

Estude fácil! Tem muito documento disponível na Docsity


Ganhe pontos para baixar
Ganhe pontos para baixar

Ganhe pontos ajudando outros esrudantes ou compre um plano Premium


Guias e Dicas
Guias e Dicas

Inglês Instrumental, Exercícios de Biomedicina

Apostila de introdução ao inglês instrumental, com exercícios e exemplos.

Tipologia: Exercícios

2010
Em oferta
30 Pontos
Discount

Oferta por tempo limitado


Compartilhado em 05/06/2010

antonio-carlos-melo-2
antonio-carlos-melo-2 🇧🇷

4.5

(11)

11 documentos

Pré-visualização parcial do texto

Baixe Inglês Instrumental e outras Exercícios em PDF para Biomedicina, somente na Docsity! 1 | P á g i n a 2009 INFORMÁTICA | Profº RENATO CESAR CEEP INGLÊS INSTRUMENTAL 2 | P á g i n a Sumário APRESENTAÇÃO ........................................................................................................................................ 3 TESTE: COMO ESTÁ O SEU INGLÊS? ...................................................................................................... 4 ESTRATÉGIAS DE LEITURA ...................................................................................................................... 6 FACILITADORES ....................................................................................................................................... 6 COGNATOS ................................................................................................................................................ 6 PALAVRAS FAMILIARES (ESTRANGEIRISMOS) ....................................................................................... 6 FALSOS COGNATOS .................................................................................................................................. 7 DOUBLE SENSE WORDS ........................................................................................................................... 9 EXERCISES ..........................................................................................................................................10 CONECTIVOS ............................................................................................................................................13 GRUPOS NOMINAIS .................................................................................................................................14 FORMAÇÃO DE PALAVRAS .....................................................................................................................15 OS USOS DO “ING” ..................................................................................................................................16 PRONOMES RELATIVOS ..........................................................................................................................16 MARCADORES DE SUBSTANTIVOS .........................................................................................................17 REFERÊNCIA CONTEXTUAL ...................................................................................................................18 CASO POSSESSIVO/GENITIVO ................................................................................................................19 IMPERATIVO .............................................................................................................................................20 VERBOS MODAIS ......................................................................................................................................20 WHAT IS A BROWSER, AND WHAT BROWSERS ARE AVAILABLE? ......................................22 MOUSE MEMORIES ........................................................................................................................22 A HISTORY OF THE COMPUTER: NETWORK .............................................................................23 CAREERS IN THE COMPUTERS FIELD ........................................................................................23 PRINTING CONCEPTS ....................................................................................................................24 REGISTER AND GET AVG FOR FREE ...........................................................................................25 WHAT´S AN ALGORITHM? ............................................................................................................26 MAINFRAME, MINICOMPUTER AND MICROCOMPUTER ........................................................27 MAGNETIC TAPE AND MAGNETIC DISK ....................................................................................28 WHAT’S A COMPUTER?.................................................................................................................29 SOFTWARE ......................................................................................................................................30 SOFTWARE PIRACY .......................................................................................................................31 VIRTUAL REALITY ........................................................................................................................32 INTERNET ........................................................................................................................................33 JAVA .................................................................................................................................................34 PUZZLE ................................................................................................................................................35 PESQUISA DE VOCABULÁRIO ..........................................................................................................36 USO DO DICIONÁRIO .........................................................................................................................37 REFERÊNCIAS ..........................................................................................................................................38 5 | P á g i n a e) computer system ( )The process of protecting a computer system from access by virus or unauthorized persons. 10. Os fatos abaixo estão relacionados com a história do computador. Numere-os de 1 a 5, partindo do mais antigo para o mais recente. ( ) In the 17 th and 18 th centuries, many ways of calculating were invented. ( ) The first analog computer was used in World War II. ( ) The primitive calculating device was the fingers of a man’s hands. ( ) Howard Aiken invented the first digital computer, called Mark 1. ( ) The first real calculating machine appeared in 1820. 11. Identifique as partes componentes do computador abaixo: Monitor – Screen – Keyboard – Mouse – CD-Rom Drive – Disk Drive – Scanner – Printer – CD-Rom - Floppy Disk/Diskette 12. Complete a coluna de exemplos da tabela com as partes identificadas na figura: Type Description Example Storage devices Provide permanent storage for data and programs. a) _________________________ Input devices Enable data to go into the computer’s memory. b) _________________________ c) _________________________ Output devices Enable users to extract information from the system. d) _________________________ e) _________________________ 13. A oração que melhor resume as idéias contidas no texto, na figura e na tabela é: a) Most computers are equipped with data communication facilities. b) Computers are also used in education and business. c) A computer is not only a machine but also a system. 6 | P á g i n a ESTRATÉGIAS DE LEITURA Skimming : leitura rápida para ter-se uma idéia central do texto. Scanning : leitura com objetivo de encontrar algumas informações específicas no texto. Prediction: significa inferir o conteúdo de um texto através de seu conhecimento prévio sobre o tema (background); através do contexto semântico (palavras de um mesmo grupo, por exemplo: hospital, nurse, doctor, ambulance); contexto lingüístico (pistas gramaticais); contexto não-lingüístico (gravuras, gráficos, tabelas, números, etc.); conhecimento sobre estrutura do texto (lay out, título, subtítulo, divisão de parágrafos, etc.). Vale ressaltar a importância do conhecimento prévio do leitor e das suas expectativas e deduções em relação ao texto. FACILITADORES Cognates: são palavras de origem grega ou latina bem parecidas com as do português. Ex. different – diferente, infection – infecção. Obs.: Atenção com os falsos cognatos. Ex. pretend não significa pretender, mas sim, fingir; é importante observar se a palavra se encaixa no contexto. Repeated words : se uma palavra aparece várias vezes no texto, isto significa que ela é importante para a compreensão do mesmo. Typographical Evidences : são símbolos, letras maiúsculas, negrito, itálico, etc., que dão dicas úteis sobre o texto. Selectivity: leitura seletiva, isto é, selecionar os trechos onde se quer encontrar uma determinada informação (parágrafos, por exemplo). Dictionary: o dicionário deve ser utilizado como último recurso para se descobrir o significado de uma palavra ou expressão desconhecida. Isso para que a leitura não seja lenta demais, e para que o leitor não desanime tendo que parar toda vez que encontrar algo desconhecido. COGNATOS Muito comuns na Língua Inglesa, os cognatos são palavras de procedência grega ou latina, bastantes parecidas com as da Língua Portuguesa, tanto na forma, como no significado. Os cognatos podem ser: Idênticos: radio, piano, hospital, hotel, sofa, nuclear, social, total, particular, chance, camera, inventor, etc. Bastante parecidos : gasoline, banks, inflation, intelligent, population, revolution, commercial, attention, different, products, secretary, billion, dramatic, deposits, distribution, automatic, television, public, events, models, etc. Vagamente parecidos : electricity, responsible, explain, activity, impossible, lamp, company, etc. PALAVRAS FAMILIARES (ESTRANGEIRISMOS) Familiares são palavras conhecidas pela maioria das pessoas que vive em um país altamente influenciado pela cultura dos países de Língua Inglesa. Não têm a mesma origem das palavras da Língua Portuguesa. Alguns exemplos de Familiares: Software Windows Hot dog Diet Fast food Video game Credit card Mouse Delivery Dollar Marketing Light Shows Moto/Office Boy Site Drive-thru Hamburguer Play DVD / CD Record 7 | P á g i n a FALSOS COGNATOS Também chamados de falsos amigos, os falsos cognatos são palavras normalmente derivadas do latim, que têm portanto a mesma origem e que aparecem em diferentes idiomas com ortografia semelhante, mas que ao longo dos tempos acabaram adquirindo significados diferentes. EM INGLÊS SIGNIFICA EM PORTUGUÊS MAS PARECE SER QUE EM INGLÊS É ACTUAL REAL ATUAL PRESENT ACTUALLY NA VERDADE ATUALMENTE NOWADAYS, TODAY ADVERTISE ANÚNCIO ADVERTIR WARN ALUMNUS EX-ALUNO ALUNO PUPIL AMASS ACUMULAR AMASSAR WRINKLE, DENT, CRUSH APPLICATION INSCRIÇÃO APLICAÇÃO INVESTMENT APPOINTMENT HORA MARCADA APONTAMENTO NOTE ARGUMENT DISCUSSÃO ARGUMENTO REASONING ASSIST AJUDAR ASSISTIR ATTEND ATTEND FREQUENTAR ATENDER ANSWER, SERVE AUDIENCE PLATÉIA, PÚBLICO AUDIÊNCIA COURT APPEARENCE AVAILABLE DISPONÍVEL AVALIAR EVALUATE BALCONY SACADA BALCÃO COUNTER BARRACS QUARTEL BARRACA HUT, TENT BATON BATUTA, CACETETE BATOM LIPSTICK BEEF CARNE DE GADO BIFE STEAK BOND LAÇO, LIGAÇÃO BUNDE STREERCAR, TRAM CAFETERIA REFEITÓRIO CAFETERIA COFFEE SHOP CAMERA MÁQ. FOTOGRÁFICA CÂMARA CHAMBER, TUBE CASUALTY FATALIDADE CASUALIDADE CASUALLNESS CIGAR CHARUTO CIGARRO CIGARETTE COLLAR GOLA, COLARINHO COLAR NECKLACE COLLEGE FACULDADE COLÉGIO HIGH SCHOOL COMMODITY ARTIGO, MERCADORIA COMODIDADE COMFORT COMPASS BÚSSOLA COMPASSO A PAIR OF COMPASSES COMPETITION CONCORRÊNCIA COMPETIÇÃO CONTEST COMPREHENSIVE COMPLETO, TOTAL COMPREENSIVO UNDERSTANDING CONDUCTOR COBRADOR CONDUTOR DRIVER CONTEST COMPETIÇÃO, CONCURSO CONTEXTO CONTEXT CONVENIENT PRÁTICO CONVENIENTE APPROPRIATE CONVICT CONDENADO CONVICTO CERTAIN COSTUME ROUPA, FANTASIA COSTUME CUSTOM, HABIT DATA DADOS, INFORMAÇÕES DATA DATE DECEPTION LOGRO, FRAUDE DECEPÇÃO DISAPPOINTMENT DEFENDANT RÉU DEFENDER DEFEND DESIGN PROJETO, CRIAÇÃO, ESTILO DESIGNAR APPOINT DISGUST NÁUSEA DESGOSTO GRIEF DIVERT DESVIAR DIVERTIR ENJOY EDITOR REDATOR EDITOR PUBLISHER EDUCATED INSTRUÍDO EDUCADO POLITE EMISSION DESCARGA EMISSÃO ISSUE ENROLL ALISTAR-SE ENROLLAR WIND, CURL ESTATE PROPRIEDADE, IMÓVEL ESTADO STATE EXCITING EMPOLGANTE EXCITANTE THRILLING EXIT SAÍDA ÊXITO SUCCESS EXPERT PERITO ESPERTO SMART EXQUISITE APURADO ESQUISITO WEIRD FABRIC TECIDO FÁBRICA FACTORY FAMILIAR CONHECIDO FAMILIAR MEMBER OF THE FAMILY FILE ARQUIVO FILA LINE, QUEUE INGENIOUS CRIATIVO, ENGENHOSO INGÊNUO NAIVE 10 | P á g i n a Complete the chart using the information from the texts below: Name Age Nationality Occupation Isabel Allende 76 Czech Film Director PREDICTION EXERCISE a. Suponhamos que você acaba de receber um cartão-postal de um amigo que está viajando. O cartão pegou chuva e algumas palavras desapareceram. Tente descobrir que palavra foi apagada em cada lacuna através da previsibilidade fornecida pelo contexto. b. Como você descobriu as palavras que faltavam? c. Apesar de o nome da cidade visitada pelo seu amigo não estar mencionada no cartão, ela pode ser facilmente reconhecida. Que meios você utilizou para a dedução? d. De que modo seu conhecimento de mundo pode ajudá-lo a fazer inferências? Quais os diferentes tipos de texto que você conhece? Que estratégias você utiliza para deduzir o assunto de um texto nas seguintes situações: e. Você encontra um grupo de amigos conversando e descobre que perdeu metade da conversa. f. Você liga a televisão e ouve a notícia que lhe interessa pela metade. g. Você chega atrasado ao cinema e perde os primeiros minutos do filme. 2. Last week Mexican poet and essayist Octavio Paz, 76, was awarded this year´s Nobel Prize in Literature. A day after the announcement, Paz met with Newsweek´s Sarah Crichton in New York. 1. Czechoslovakia´s minister of Finance, Vaclav Klaus, an advocate of free-market economic reforms, has emerged as his country´s fastest-rising politician. At a recent congress of the Civic Forum, the the coalition that toppled the Communist regime, Klaus was elected chairman, over- whelming the candidate supported by President Vaclav Havel. Last week in Prague, Klaus, 49, talked with News- Week´s Andrew Nagorski about the Significance of his upset victory. 3. Chilean novelist Isabel Allende, 48, a niece of the late President Salvador Allende, is one of the most celebrated authors writing in Spanish. While visiting Rome to promote the release of her latest book, “Stories of Eva Luna”, she talked to Newsweek´s Anne Whaley. 4. Jean-Luc Godard, 60, is widely considered one of the world´s great film directors. A founder of the French New Wave film movement, along with François Truffaut and Eric Rohmer, Godard has directed such modern classics as “Contempt” Starring Brigitte Bardot and others. His latest film, “New Wave” features Alain Delon. Recently, Godard spoke with Newsweek´s Benjamin Iury at at his office in Rolle, Switzerland. Querido__________________, A viagem está sendo _______________ . Tenho____ divertido bastante por aqui. Há muitas ___________ para fazer durante a noite: vários bares, restaurantes, cinemas e teatros e ___________ variedade de shows. A cidade é _________ bonita, com uma geografia encantadora. Ontem _____ao Pão de Açúcar com meus primos. A subida do bondinho dá um ______na barriga, mas vale a pena vencer o medo. A _________ lá do alto do morro é fantástica! Espero ____ tudo esteja bem com vocês. Volto _____ uma semana. Um grande abraço e até a __________. 11 | P á g i n a Leia os segmentos abaixo e selecione todas as palavras que se pareçam com o Português e aquelas que são usadas da mesma forma tanto na Língua Inglesa como na Língua Portuguesa. a. Computers are electronic machines that process information. They can perform complex operations in a fraction of time. But, they can´t think. b. Computers are divided into two parts: hardware and software. Hardware refers to the actual equipment and software refers to the programs that control and coordinate the activities of the computer. c. The CPU is the part of a computer that executes the arithmetic and logic operations. It controls all the computer activities. d. Memory is the storage area where a computer saves or retrieve data. It is expressed as quantities of K. For example, each K is equal to 1,024 bytes and each byte is equal to 8 bits. e. A mouse is a device that has a ball underneath. It is used to point the cursor at different parts of the screen or at specials symbols called icons. f. There are many different high-level languages. Each one has its advantage or disadvantage. COBOL, BASIC, FORTRAN, ALGOL and PASCAL are examples of high-level languages. g. Data put into a computer is INPUT. The input is processed according to the program that is being used. The results of processing are called OUTPUT. h. Film transparent de qualité supérieure. Faites de votre imprimante couleur HP Deskjet une machine à fabriquer lãs transparents pour rétroprojecteur. (Hewlett Packard) Leia os segmentos abaixo, util izando os cognatos e familiares identifique o assunto abordado em cada: 1) One of the most impressive sights in Paris, this construction was built in the second half of the 19th century as an ornament, presumably to show the possibilities of steel, and to allow Parisians to see their own city from above. Now a major tourist attraction for visitors from all over the world and a site for TV and radio transmissions. It is linked in the world´s mind with the image of France and Paris. - ____________________________________________. 2) In computer science, a popular pointing input device, used mostly for playing computer games but used for other tasks as well. It usually has a square or rectangular plastic base to which is attached a vertical stem. Control buttons are located on the base and sometimes on top of the stem. The stem can be moved to control the movement of an object on the screen. - ____________________________________________. 3) A computer peripheral that puts text or image on paper or on another medium, such as a transparency. They can be categorized in any of several ways. The most common distinction is impact x, non impact. Impact physically strike the paper and are exemplified by dot-matrix; non impact include every other type of print mechanism including laser, ink-jet and thermal. - ____________________________________________. 4) Alcoholic drink produced originally in Scotland, Ireland and USA, by fermenting certain cereal grains and then distilling to produce a light-colored liquid containing about 40% alcohol. It is drunk with or without ice, soda or according to taste. - ____________________________________________. 5) A common pointing device. Its basic features are a casing with a flat bottom, designed to be gripped by one hand; one or more buttons on the top; a ball on the bottom; and a cable connecting it to the computer. By moving it on a surface, the user typically controls a cursor. To select items or choose commands on the screen, the user presses one of the buttons, producing a “click”. - ____________________________________________. 12 | P á g i n a FALSE COGNATES EXERCISE A DAY AT WORK In the morning I attended a meeting between management and union representatives. The discussion was very comprehensive, covering topics like working hours, days off, retirement age, etc. Both sides were interested in an agreement and ready to compromise. The secretary recorded everything in the notes. Eventually, they decided to set a new meeting to sign the final draft of the agreement. Back at the office, a colleague of mine asked me if I had realized that the proposed agreement would be partially against the company policy not to accept workers that have already retired. I pretended to be really busy and late for an appointment, and left for the cafeteria. Actually, I didn't want to discuss the matter at that particular moment because there were some strangers in the office. After lunch I attended a lecture given by the mayor, who is an expert in tax legislation and has a graduate degree in political science. He said his government intends to assist welfare programs and senior citizens, raise funds to improve college education and build a public library, and establish tougher limits on vehicle emissions because he assumes this is what the people expect from the government. Texto e lista extraídos do site www.sk.com.br , autor Ricardo Schütz, 1999 Escreva o verdadeiro significado das palavras em destaque no texto acima DOUBLE SENSE WORDS EXERCISE A) Assinale o significado correto das palavras em destaque nas sentenças: 1. I need to cancel your documents. ( ) cancelar ( ) carimbar 2. She is the principal of the school. ( ) diretora ( ) principal 3. His mark was terrible. ( ) marca ( ) nota 4. The operator (a) gave me the wrong number of the plant (b). a- ( ) operador ( ) telefonista b- ( ) planta ( ) fábrica 5. We are lost. We need a compass now. ( ) bússola ( ) compasso 6. He is the most famous bachelor of the party. ( ) bacharel ( ) solteirão 7. Do you know the capital (a) of China (b)? a- ( ) capital ( ) principal b- ( ) porcelana ( ) China 8. Brasilia is the capital of Brazil. ( ) capital ( ) maiúscula 9. I use capital letter to write my name. ( ) capital ( )maiúscula I appreciate Chinese china. ( ) porcelana ( ) China 10. John collects caps. ( ) coleciona ( ) cobro B) Dê os respectivos significados das palavras repetidas em cada segmento: 1. a) Mike is not married. He is a bachelor. b) He finished the college last year. Now, he is a bachelor in Biology. 2. We have a directory in order to look for the telephone numbers of the students. This directory is in the directory of the school. 3. The character of this film has a bad character. 4. You have to write the names of the capitals with capital letters. 15 | P á g i n a FORMAÇÃO DE PALAVRAS Algumas palavras que aparecem nos textos demandam um pouco mais de atenção para inferi-las e reconhecê-las durante a leitura. São as chamadas palavras derivadas, ou seja, palavras que apresentam componentes denominados genericamente de afixos – que podem ser prefixos ou sufixos. O conhecimento da formação das palavras é muito útil, sem dúvida, para sua compreensão. Isto significa que é necessário reconhecer os afixos mais comumente usados na língua que se que aprender e, naturalmente, seu significado. Sufixos e prefixos podem ser acrescentados às palavras dando-lhes novos significados e, quase sempre, alternando sua classe gramatical. Portanto, atenção: habitue-se a descobrir ou reconhecer o significado de palavras e expressões através de prefixos e sufixos, da nova posição que ocupam na frase, como também na alteração da classe gramatical. A fim de facilitar sua identificação, colocamos a seguir uma lista com os afixos mais usados na língua inglesa. Prefixação – o prefixo muda o significado da palavra primitiva, mas não muda a classe gramatical. a (sem) Amoral apolitical asexual anti (contra) Anti-clockwise anti-nuclear Antichrist dis (oposto) Disagree dishonest disloyal il, ir, im, in (não) Illegal irregular imperfect /incomplete mis (errado) Misunderstand misdirect misaddress non (não) Nonsense non-fiction non-programable un (não) Unmagnetized uncommon unprofessional over (excesso, além) Overdose overeat pre (antes) Premarital prefix prehistory Mini, micro Minicomputer Microcomputer Macro, mega Macroeconomics Megabyte Inter (entre) Interface Interactive Sufixação – o sufixo pode mudar a classe gramatical da palavra sem mudar-lhe o sentido primitivo. Formação de verbos: - en Freshen blacken Harden - ify Simplify solidify - ize Centralize modernize computerize Formação de advérbios - ly (mente) Logically comparably Yearly annually - ward (em direção) Downward homeward Inward Formação de substantivos: - ance / ence Tolerance Preference Performance - or Operator Accumulator - er Trainer Employer programmer - ee Trainee Employee - ist Economist Scientist Dentist - ion Education Collision Compilation - ment Investment development - ity Sincerity Generosity - ism Modernism Buddhism Magnetism - ness Happiness Darkness - dom Freedom Kingdom - hood Childhood Brotherhood - ship Friendship Partnership relationship Formação de adjetivos: - able, ible Programmable Admirable Divisible - an, ian American Sagitarian suburban - ful Powerful Hopeful wonderful/beautiful - y Tasty Healthy - ic Poetic Democratic - ical/al Sociological Magical - less Homeless Childless Wireless e.g. Comfort(Substantivo)Conforto; Uncomfort(Substantivo)Desconforto; Confortable(Adjetivo)Confortável 16 | P á g i n a OS USOS DO “ING” Palavras cuja formação é composta por ING podem apresentar diferentes classes gramaticais: “Learning” pode significar aprendendo; aprender; aprendizagem, dependendo de como é apresentada na sentença. →Gerúndio (após o verbo to be) They are learning how to get more information. (Eles estão aprendendo como conseguir mais informações.) →Verbo (após preposições) This is a way of learning about management. (Esta é uma maneira de aprender sobre gerenciamento.) →Adjetivo (parte de um grupo nominal) This is part of the learning process. (Isto é parte do processo de aprendizagem.) →Substantivo Learning is essencial to life. (Aprendizagem é essencial à vida.) Classifique em cada frase as palavras formadas por ING como: substantivo, gerúndio, adjetivo ou verbo infinitivo a. They are learning Computer Science. b. Teleprocessing is the use of a telecommunication system by a computer. c. The calculating machine was invented many years ago. d. The recording surface of a disk has concentric circles called tracks. e. He works 10 hours without stopping. f. The printer is printing documents. g. I prefer typing to writing. PRONOMES RELATIVOS Who is for people (not things) A Programmer is a person who writes programs. The man who phoned will call you later again. I know everybody who work in my company. Which is for things (not people) This is the printer which you asked me. I don´t have the CD-Rom which you need. Is this the new computer which you bought? That is for things or people: I know everybody that work in my company. (You can use that for people, but who is more usual) This is the printer that you asked me. Complete com who ou which: a. I met a woman who can speak six languages. b. What´s the name of the man ________ lives next door? c. What´s the name of the river ________ flows through the town? d. Where is the picture ________ was hanging on the wall? e. Do you know anybody _______ wants to buy a car? f. You always ask questions _______ are difficult to answer. g. I have a friend _________ is very good at repairing cars. h. I think everybody ________ went to the party enjoyed it a lot. Who/That (Para pessoas) e.g. He is the system analyst who/that prepares instructions. Which/ That (Para coisas) e.g.This is the manual which/that you need 17 | P á g i n a MARCADORES DE SUBSTANTIVOS Substantivo é a palavra que designa pessoa, lugar, objeto, evento, substância. É possível localiza-la no texto prestando atenção em certas palavras que acompanham os substantivos. Empregam-se geralmente antes de substantivos: Artigos Definido: THE = o, a, os, as Indefinido: A, AN = um, uma Pronomes Possessivos adjetivos My Meu, minha, meus, minhas Your seu, sua, seus, suas His dele (para pessoa) Her dela (para pessoa) Its dele, dela (para coisas ou animais Our nosso, nossa, nossos, nossas Their deles, delas Numerais Cardinais: One, two, three, etc. Pronomes Demonstrativos: This este, esta, isto These estes, estas That esse, essa, isso, aquele, aquela, aquilo Those esses, essas, aqueles, aquelas Quantidades Many muitos, muitas (a) few poucos, poucas much muito, muita (a) little pouco, pouca some algum, alguns, alguma, algumas any qualquer, quaisquer every todo, toda, todos, todas, cada a lot of muito (a), muitos (as) 20 | P á g i n a IMPERATIVO A forma imperativa, utilizada para ordenar ou pedir algo, possui a mesma forma do infinitivo do verbo, sem to. To repair (consertar) Repair the terminal. / Please repair the equipment. / Repair the engine, please. Para formar o imperativo negativo, coloca-se do not (don’t) antes do verbo. To press (pressionar) Don’t press this button. / Please don’t press the button. / Don’t press this button, please Para sugerir ou convidar alguém para uma ação conjunta usa-se antes do infinitivo do verbo, Let us (Let’s). Let’s load the peripherals. / Let’s stop. / Let’s go. VERBOS MODAIS Há uma série de verbos em inglês que expressam idéias gerais. Já que o objetivo do inglês instrumental é diferente (estratégias de leitura), atenha-se às regras e traduções abaixo, pois elas serão suficientes para nosso propósito. CAN: Usado para dizer que alguma coisa é possível ou que alguém tem a habilidade/capacidade para fazer algo. Forma negativa: Can not / Cannot / Can’t e.g. Can you swim very fast? No I can’t, but I can play chess. COULD: Usado para dizer que alguém tinha habilidade geral para fazer alguma coisa. Forma negativa: Could not / Couldn’t Usado especialmente com os verbos: ToSee; ToHear; To Smell; To Taste; To Feel; To Remember; To Understand e..g My grandfather could speak five languages. MUST : Usado para expressar necessidade, obrigação, dedução forte, proibição. Forma negativa: Must not / Mustn’t e.g. Fish must live in water. (necessidade) Everybody must uphold laws. (obrigação) e.g. He must be your father. (Dedução forte) You mustn’t tell anyone what I said. (proibição) MAY/MIGHT : Usados para dizer que alguma coisa é possível ou seja, com 50% de certeza. Também usamos para pedir permissão (de algo incerto, com baixa probabilidade ou mais formal). Não existe diferença importante entre MAY e MIGHT. Podemos dizer, por exemplo: e.g. Paul may be in his office. / Paul might be in his office. (probabilidade) e.g. May I dance with your girlfriend? No, you may not. (permissão com baixa probabilidade) SHOULD: Geralmente usado quando pedimos ou damos uma opinião sobre alguma coisa. Forma negative: Should not / Shouldn’t e.g. I don’t think you should work so hard. / e.g. Mike shouldn’t drive really. He is too tired. Traduza as seguintes sentenças para o português e Identifique a idéia expressada pelos verbos modais em destaque. 1. We might have several problems in case inflation rises sharply. 2. They can manufacturer high-tech equipment, but they may have problems to ship it. 3. How much should we purchase from that supplier? 4. A foreign company can encourage its employments to study languages. 5. We mustn`t do this because it`s against the laws. 6. Some terms may be included in such exemptions. 7. She must be in trouble in the traffic because she never comes to work late. 8. People should be in contact with a foreign language more often, otherwise they won`t memorize new vocabulary and structures. 9. Companies should develop equipment, processes and goods that are “ecologically clean”. Relacione as colunas de acordo com a tradução: 1) DRAG ( )INCLUA 2) PRESS ( )MUDE 3) CLICK ( )PRESSIONE 4) CLOSE( )APAGUE 5) MOVE ( )ARRASTE 6) GRAB ( )PUXE 7) SELECT ( )ABRA 8) OPEN ( )CLIQUE 9) PUSH ( )EXECUTE 10) PULL ( )CANCELE 11) DELETE ( )FECHE 12) RUN ( )MOVA 13) INSTALL ( )INSIRA 14) INSERT ( )EMPURRE 15) INCLUDE ( )SELECIONE 16) CHANGE ( )PEGUE 17) CANCEL ( )INSTALE 7 Plim!!! Chegou a Nova RAM. GERE E essa faça Porrall! Do Um VIRUS!!! se (Ainda Bem que comprei este Novo ANTIVIRUS!!! Ml|Página 22 | P á g i n a WHAT IS A BROWSER, AND WHAT BROWSERS ARE AVAILABLE? A browser is a software program used to access and display pages and files on the web. Browsers require a connection to the Internet (e.g., through a cable modem, a direct Ethernet connection, or a modem). Popular web browsers include the following: Mozilla Firefox, Netscape, Internet Explorer, and Safari Mozilla Firefox, Internet Explorer, Netscape, and Safari are graphical web browsers that can access text, graphics, sound, and other media. These browsers offer a graphical user interface in which you use a mouse to navigate. Firefox, Internet Explorer, and Netscape are available for both Windows and Macintosh computers; Safari is available only for MacOS X. Firefox is available to Indiana University users in all of the Student Technology Centers (STCs). Netscape and Internet Explorer are available in the Windows STCs; Safari is available in the Macintosh STCs. All are available via IUware at: http://iuware.iu.edu/ 1. O que é um Browser e para que é usado? (Resposta em português) 2. De acordo com o texto, quais são os Browsers mais populares? (Resposta em português) 3. O que estes browsers oferecem? 4. Para onde o Firefox está disponível? 5. Para onde o Safari está disponível? 6. Qual é o tipo de texto? 7. Circule todas as palavras cognatas no texto. 8. Relacione todas as palavras familiares do texto e dê a tradução. MOUSE MEMORIES In 1968 Douglas Engelbart demo’ed a strange device called a mouse. Last week 1.500 people gathered at Stanford University to honor him. Speakers stressed that Engelbart’s contributions went beyond the mouse. His Stanford computer was the second one to hook up to ARPAnet, the Internet’s predecessor, and he developed the first use of multiple “windows”. More important, Engelbart strove to enhance human intelligence, thus improving our ability to solve problems. We’ll click to that. (Newsweek, December 28, 1998) 1. O que aconteceu: a) em 1968? b) durante a semana anterior a 28 de dezembro de 1998? 2. Na frase: “We’ll click to that”, o termo em destaque passa a idéia de: a) discordar b) aprovar c) rejeitar d) aplaudir 3. Verdadeiro ou Falso; Segundo os oradores, o trabalho de Engelbart restringiu-se à criação do mouse. (cite a linha do texto em que se encontra essa informação) 4. De onde foi retirado o texto lido? a) de um jornal b) da internet c) de um livro d) de uma revista 5. Faça, em português, um breve resumo sobre o texto. 25 | P á g i n a REGISTER AND GET AVG FOR FREE AVG Free Edition - Registration Complete We received your data. In a couple of minutes, depending on the load of our servers, we will send you an e- mail containing your download link. Without this link, you will not be able to successfully download and install AVG Free Edition. After successfully started the download, your unique License Number will be activated and sent to you in another electronic letter. Please make sure that the address confirm@grisoft.com is added to your accepted e-mail address list. In the meantime, you might be interested in the FAQ (frequently asked question) list or the online Documentation, both of them can be found in the "I need help" subsection. Are you looking for more features, functionality and flexibility than AVG FREE offers? Buy AVG Professional. We have received the VB100% in the test of Virus Bulletin in June 2004 on Windows XP platform. 100% detection rate of AVG Anti-Virus System is continuously certified by independent ICSA laboratories. (www.avg.com) Grife todas as palavras cognatas encontradas no texto, circule as familiares e responda: 1) Sobre o que trata o texto? 2) Qual é o produto em questão? 3) Após baixar o arquivo com sucesso, o que acontecerá com seu Número de Licença? 4) Qual produto é oferecido caso você esteja procurando mais características, funcionalidade e flexibilidade? 5) Quando a empresa recebeu o Boletim de Vírus? 6) Em qual programa o Boletim foi recebido? 7) Qual é o percentual do padrão de detecção do Sistema anti-vírus 26 | P á g i n a WHAT´S AN ALGORITHM? An algorithm is a sequence of instructions that tells how to solve a particular problem. Once the problem has been identified, the next step is to select the best method for solving it. If the problem is a familiar one, standardized algorithms may be available from program libraries. But if standard algorithms are not available or suitable, a new algorithm must be written and then added to the program library. An algorithm must be specified exactly, so there can be no doubt about what to do next, and it must have a finite number of steps. A computer program is an algorithm that is written in a language that a computer can understand, but the same algorithm could be written in several different languages. Observe a sentença: “Once the problem has been identified, the next step is to select the best method for solving it”. 1) A classificação da palavra “solving” é: a) substantivo (solução) b) gerúndio (resolvendo) c) particípio (resolvido) d) verbo/infinitivo (resolver) 2) O pronome “it” (última palavra) refere-se a: a) problem b) identified c) select d) method 3) Observando o uso do verbo modal “must” a tradução apropriada da sentença “it must have a finite number of steps”, é: a) ele (algoritmo) poderia ter um número finito de passos. b) ele (algoritmo) não precisa ter um número finito de passos. c) ele (algoritmo) deve ter um número finito de passos. d) ele (algoritmo) não pode ter um número finito de passos. e) ele (algoritmo) talvez tenha um número finito de passos. 27 | P á g i n a MAINFRAME, MINICOMPUTER AND MICROCOMPUTER A mainframe is a large computer system comprised of a large central processing unit, separate memory banks, multiple data-storage devices and peripherals. It is found in computer installations which process immense amounts of data. This powerful machine has a larger repertoire of more complex instructions which can be executed more quickly. A minicomputer is much smaller than the mainframe computer. It was developed to perform limited functions in scientific environments with less computing capacity. It became possible to reduce the size of the computer with the replacement of vacuum tubes by transistors and the development of multicircuit `chips´. A microcomputer is the smallest of the three sizes of computers. The central processor of a micro, called the microprocessor, is built as a single semiconductor device, that is, the elements necessary to perform all the logical and arithmetic functions are manufactured as a single chip. The microprocessor literally contains a computer on a chip that can pass through the eye of a needle. Complete as sentences com mainframe / minicomputer / microcomputer: a) _________________________ is the smallest of all. b) _________________________ has less computing capacity. c) _________________________ performs limited functions. d) _________________________ is a large computer system. e) _________________________ executes instructions more quickly. Retire do texto dois pronomes relativos e indique as respectivas palavras a que se referem: a) ______________ -- ________________________ b) ______________ -- ________________________ Assinale a alternativa em que há um Grupo Nominal: a) executed more quickly b) multiple data-storage devices c) perform limited d) tubes by transistors e) called the microprocessor 30 | P á g i n a SOFTWARE SOFTWARE (Computer), computer program; instructions that cause the hardware (machine) to do work. Software can be divided into a number of categories based on the types of work done by programs. The two primary software categories are operating system which control the workings of the computer, and application software which addresses the multitude of tasks for which people use computers. Operating System includes programming languages and utility programs. Application Software includes software that executes accounting, word processing, data management, communications and graphics. Two additional categories are network software which enable groups of computers to communicate and language software which provide programmers the tools they need to write programs. See also OPERATING SYSTEM; PROGRAMMING LANGUAGE. Excerpted from “Microsoft Encarta 96 Encyclopedia 1993-1995 Microsoft Corporation. All rights reserved. Complete o diagrama com informações retiradas do texto: CATEGORIAS CARACTERÍSTICAS SOFTWARE SISTEMA OPERACIONAL SOFTWARE DE LINGUAGEM ________________ ________________ ________________ ________________ ________________ ________________ COMUNICAÇÃO _____________ 31 | P á g i n a SOFTWARE PIRACY Software piracy is the unauthorized and illegal duplication of copyrighted computer software. The most common forms include copying for personal use, for use among employees of a company, and for resale. The latter includes manufacturing of counterfeit packages that pretend to be originals. Piracy is the most widespread computer crime. The Software Publishers Association (SPA), the principal trade group of the personal computing software industry, estimated that in 1994 the industry lost $8.08 billion worldwide due to illegal copying of operating systems, education, entertainment, or personal productivity software. Excerpted from The 1996 Grolier Multimedia Encyclopedia. 1995 Grolier Incorporated. All rights reserved. 1. Quais foram todos os tipos de pirataria mencionados no texto? 2. De acordo com o texto, a pirataria é considerada um crime? Retire do texto a sentença que afirma ou nega isso? 3) O que é a SPA? O que esta sigla significa? 4) Observe a palavra grifada: “The latter includes the manufacturing of counterfeit packages that pretend to be originals.” Ela é um cognato ou um falso-cognato? Qual o seu real significado? 32 | P á g i n a VIRTUAL REALITY Researchers in computer imaging technology are developing systems by which users can experience a simulated three-dimensional reality (3D). This simulated reality is known as virtual reality (VR). Sometimes the term cyberspace is used as synonym with VR. Since the 1970s, technologists have learned how to produce animated computer images of objects that exhibit colors, textures and special changings. The images can also be subjected to changing light conditions and to simulated effects of gravity and other forces. The results can look as real as actual motion pictures. The further aim of technologists is to make it for person t “enter” and actually manipulate VR. This is being achieved by having an observer who wears a headgear through which computer images are displayed on small screens in front of the eyes. At the same time, gloves that are equipped with sensors are transmitting apparent changes of body orientation in VR. A simpler form of these VR techniques is seen in the flight simulators used for training pilots. Adapted from: Grolier Electronic Publishing, Inc., 1996 1) O que os pesquisadores da área de tecnologia de imagem computacional estão desenvolvendo? 2) O que é Realidade Virtual? Qual é a sua sigla (em Inglês)? 3) Dê um sinônimo de “Virtual Reality”? 4) Quando iniciaram-se as pesquisas com VR? Como eram feitas? 5) O que pretendiam as pesquisas posteriores? 6) Encontre no texto as palavras ou expressões que se referem às seguintes definições: a. People who work in technology area: b. Three-dimensional reality: c. Another name for monitor or display: 7) Classifique os INGs encontrados no texto em gerúndio, substantivo ou verbo: a. Researchers in computer imaging technology are developing systems… b. … images of objects that exhibit colors, textures and special changings… c. This is being achieved by having an observer who… d. … gloves that are equipped with sensors are transmitting changes… e. …flight simulators used for training pilots. 35 | P á g i n a PUZZLE Existem dezessete palavras no quadro abaixo. Encontre-as e indique a tradução de cada uma delas, relacionando as colunas (as que não souber deixe em branco). Comece localizando os cognatos. E A T O P E R F O R M T T I S N O T E L A R R Q B A R O Y I G P D D U X C F D R T B O T N I R E B T T O S T O R E T M C N I V M A B M V I D R A H A E E C E E R V P C E S A D E R T N E L W M A U U U S L S D E H T C O S D A T A E S F S W S E R A P P A C E A C M E D H O N I R E M G P R O G R A M E U M E R D K V F O R E I T N E R L S I A D E V I C E S U G L C O V E R Y M U C H S E R U S E I M S R T O H A N D L E N T S F O E N V I R O N M E D I G I T VOCABULARY 1) COMPUTER ( ) rodas dentadas; engrenagens 2) DATA ( ) contas (pequenas bolas com orifício 3) FEATURE ( ) características; traço 4) TO STORE ( ) dados 5) TO PERFORM ( ) muito; bastante 6) BEADS ( ) máquina; motor; mecanismo 7) RODS ( ) computador 8) DEVICES ( ) guardar; armazenar 9) TOOTHED WHEELS ( ) desenvolvido 10) TO HANDLE ( ) dígito; qualquer numeral de 0 a 9 11) CARRIES ( ) manipular; lidar com 12) DIGIT ( ) desempenhar 13) ENGINE ( ) varetas; hastes 14) PROGRAM ( ) desde essa época 15) SINCE THEN ( ) programa (série de instruções) 16) DEVELOPED ( ) transportes; transferências 17) VERY MUCH ( ) dispositivos 36 | P á g i n a PESQUISA DE VOCABULÁRIO 1. The part of a computer system that carries the instructions and programs; the opposite of hardware: ______________________. 2. All the physical part of a computer such as monitor, CPU, drives, keyboard, printer, the opposite of software: ______________________. 3. Language that programmers use to give the computer its basic instructions: ________________________. 4. A step-by-step series of instructions that tells the computer how to perform a task: ________________________. 5. The object that prints out the paper copies of documents: ________________________. 6. It is an input device similar to a typewriter: _________________________. 7. It is similar to a TV and displays information: _______________________________, __________________________ or ___________________________. 8. Consist of monitors, keyboards and printer divided by two or more people: ________________________. 9. Collective term for hard disk, floopy disk, tapes, cards on which computers store information: _________________________. 10. A thin flexible disk that stores data magnetically: ______________________________. 11. Storage midia located into the CPU: _____________________or _________________. 12. A person who writes the software programs: ____________________________. 13. An automated means of creating and editing texts: _____________________________. 14. Refers to printed copies on paper: ____________________________. 15. The information that appears on the screen before it is printed out: ________________. 16. The place where you insert the floopy disk or CD-ROM: ________________________. DISK DRIVE – DISPLAY UNIT – FLOPPY DISK – HARD COPY - HARDWARE – SOFTWARE – KEYBOARD MACHINE LANGUAGE – MONITOR – PRINTER – PROGRAM – PROGRAMMER – SCREEN SOFT COPY – STORAGE MIDIA – WORK STATION – WORD PROCESSING – WINCHESTER 37 | P á g i n a USO DO DICIONÁRIO O dicionário é uma fonte de muitos tipos de informações sobre palavras. COMPUTER (KAM’PJULTER): An electronic machine that can be supplied with a program. Você pode notar que podemos encontrar: A representação fonética das palavras; Abreviaturas; Significado das palavras; Classe gramatical das palavras. Veja o exemplo seguinte e responda: 1. Qual é a representação fonética da palavra “look”? 2. Quantos significados ela pode ter como substantivo? E como verbo? 3. Qual é a primeira expressão mencionada? 4. Qual é o significado de “to look for? Adaptado do dicionário Inglês/Português Michaellis Verbos Quando você procura um verbo no dicionário geralmente encontra a base do verbo, por exemplo: look, work, teach. Mas, quando lemos textos encontramos os verbos sob diferentes formas: looking, worked, teaches. Quando o verbo é irregular encontramos a seguinte explicação no dicionário: Fell/fel/ v. passado de fall. Assim, terá que procurar o verbo na sua forma base (fall), para encontrar a definição da palavra. Observe os seguintes exemplos em Português e Inglês. Quais as semelhanças na forma de utilização das palavras no Português e no Inglês? 1. Ele apagou as velas. 2. Tenho que limpar as velas do carro. 3. O marinheiro levantou as velas do barco. 4. Eu não vou ao cinema com eles porque detesto segurar vela. É claro que o contexto é sempre importante para a compreensão das palavras que têm vários significados diferentes. Em Inglês também o contexto é muito importante para a interpretação adequada dos vocábulos. →The waiter fills their glasses with champagne. →He went to the optician for a new pair of glasses. →The window is made of glass. → I like computers. → OS2 operating system is like Ms DOS Você precisa ter em mente que na leitura de textos técnicos você encontrará várias palavras em inglês que talvez já façam parte de seu vocabulário, mas que nesse contexto irão adquirir novos significados. Qual é a tradução mais adequada para os vocábulos em negrito? 1. I will substitute my computer by a notebook. 2. I need a new notebook for my English classes 3. I need the key to open the door. 4. To enter the program, press any key. 5. I have to save money to by a new car. 6. Don’t forget to save the file before turning off the computer. (Atividade adaptada da apostila elaborada pelas professoras Márcia C. Bonamim e Magali N. de Paula) Abreviaturas mais comuns encontradas nos dicionários f. feminino pret. = pretérito m. masculino pron. = pronome m. pl = masculino plural s. substantivo p.p. = particípio passado s.pl = plural pl = plural sg. = singular pop. = popular sup. = superlativo pref. = prefixo v. = verbo prep. = preposição var. = variante de Look (luk) s. 1. Olhar m., olhadela f. 2. Expressão f. aspecto m// v. 1 Olhar 2. Contemplar, observar. 3. /considerar. 4. Prestar atenção. 5. Ter vista para. 6. Parecer. 7. Inspecionar, examinar Have a ~ at It dê uma olhada nisto. It ~s like rain está com aspecto de chuva, ameaça chover. ~ out seja cuidadoso. To ~ after 1. Procurar 2. Cuidar de. To ~ down upon menosprezar. To ~ for 1. Procurar 2. Esperar, antecipar. Símbolos Comuns: ║ separação da categoria morfológica ~ substitui a palavra de entrada (ou seja, a palavra que se está consultando) Símbolos fonéticos: Formas de pronúncia Vogais / Ditongos / Semivogais / Consoantes Sinal „ que significa acentuação Sinal : que significa prolongação
Docsity logo



Copyright © 2024 Ladybird Srl - Via Leonardo da Vinci 16, 10126, Torino, Italy - VAT 10816460017 - All rights reserved