O desenvolvimento dos sistemas de transporte: auge, abandono e reativação recente das ferrovias

O desenvolvimento dos sistemas de transporte: auge, abandono e reativação...

(Parte 4 de 4)

Quartely, v.37, n.2, p.193-202, Apr. 1983 (Eno Foundation Joint Conference Technical Program- Panel Session: Economic Development and Transportation)

DUNCAN, J. S. Public and private operation of railways in Brazil. New York: Columbia University Press, 1932.

FAIR , M. L.; WILLIAMS JR., E. W. Economics of transportation. New York: Harper & Brother Publishers, 1959.

FOGEL, R. W. Railroads and american economic growth: essays in econometric history. Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1964. cap 6.

FREMDLING, R. Railroads and german economic growth: a leading sector analysis with a comparison to the United States and Great Britain. Journal of Economic History, v.37, n.3, p.583-604, Sep. 1977.

HEYMANN JR., H. Os objetivos dos transportes. In: FROM, G. (Comp.) Transporte e desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro: Victor Publicações, 1965. cap.2.

HEYMANN JR., H. Os objetivos dos transportes. In: FROM, G. (Comp.) Transporte e desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro: Victor Publicações, 1965. cap.2.

ITANI, A. F. Transportes, globalização e as questões da qualidade e produtividade. Revista dos Transportes Públicos, v.8, n.4, p.19-31, 1995.

LARDNER, D. Railway economy: a treatise on the new art of transport. New York: August M. Kelley Publishers, 1968.

LICIO, A. Os eixos estruturados e os corredores de transportes. Revista de Política Agrícola. v.4, n.4, p.3-4, out.nov.dez. 1995.

LIEB, R. C. Transportation: the domestic system. Reston: Reston Publishing Co., 1978. cap.7.

LOCKLIN, D. P. Economics of transportation. Homewood: Richard D. Irwin Inc., 1954.

MARQUES, S. A. Privatização do sistema ferroviário brasileiro. Rio de Janeiro: IPEA, 1996. 67p. (Textos para discussão, 434)

Teor. Evid. Econ., Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 69-91, nov. 1998

METZER, J. Railroads development and market integration: the case of Tsarist Russia. Journal of Economic History, v.34, n.3, p.529-50, Sep. 1974.

MUSKIN, J. B. The physical distribution infrastrucutre. Transportation Quartely, v.37, n.1, p.115-3, Jan. 1983.

OWEN, W. Perspective: Transportation’s past and future. Transportation Quartely, v.37, n.2, p.166-93, Apr. 1983. (Eno Foundation Joint Conference Technical Program- Panel Session: Changing Concepts of Transportation)

PICCININI, M. S. A infra-estrutura nas diferentes esferas do setor público e a participação da iniciativa privada. Revista do BNDES, v.3, n.6, p.79-114, dez. 1996.

PRIVATIZAÇÃO da Rede Ferroviária Federal e da Rede Federal de Armazéns Gerais e Ferroviários. Revista Ferroviária, v.56, n.6, p.2-8, jun. 1995.

RATTON NETO, H. X. O futuro das ferrovias. Revista Ferroviária, v.54, n.12, p.31- 2, dez. 1993.

SAKITA, M. Restructuring of the Japanese National Railways: review and analysis. Transportation Quartely, v 43, n.1, p. 29-45, Jan. 1989.

SAVAGE, C. An economic history of transport. London: Hutchinson, 1959.

SOUSA, R. A.; PRATES, H. F. O processo de desestatização da RFFSA; principais aspectos e primeiros resultados. Revista do BNDES, v.4, n.8, p.119-42, dez. 1997.

STASINOPOULOS, D. Common transport infrastructure policy and development of trans-european networks. Journal of Transport - Economics and Policy. v.29, n.2, p.20-2, May 1995.

TRENS movimentam a América. Revista Ferroviária, v. 54, n. 1, p. 30-1, nov. 1993.

Teor. Evid. Econ., Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 69-91, nov. 1998

The transport infrastructure has a series of beneficial impacts on the society, so that it has a vital role for the attainment of some elements that have priority in development promoting policies. Through the historical rescue done by this study, it was outlined as the externalities of the investments in transportation had facilited the integrations and the development in some selected countries. Besides, the competitor caracter was evidenced previously among the transportation modes, what meant prevalence of one transportation mode and abandonment of other (first, waterway and railway, then, railway and highway, and the current interest for the complementarity among the modes). That new reality has been facilitating the revival of the railways and new investments in several parts of the world.

Key-words: rail transportation; railway privatization; intermodal transportation

La infraestructura de transporte provoca una serie de impactos positivos sobre la sociedad, teniendo por esto un papel vital en el alcance de algunos elementos prioritários en políticas de promoción del desarrollo. En el rescate histórico de este estudio se puso en evidencia que las externalidades de las inversiones en transportes, possibilitaron la integración y el desarrollo en algunos paises seleccionados. Además, se hizo evidente el carácter anteriormente competitivo entre las modalidades, lo que significaba predominio de un modo y abandono de otro (primero hidrovía y ferrocarril; después ferrocarril y carretera y, actualmente, el interés por la complementaridad entre las modalidades, la intermodalidad). Esa nueva realidad ha posibilitado la reactivación de los ferrocarriles y nuevas inversiones en varias partes del mundo.

Palabras clave: transporte por ferrocarril, privatización de las vías férreas, intermodalidad.

Teor. Evid. Econ., Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 69-91, nov. 1998

(Parte 4 de 4)

Comentários